Latar
Belakang:
1982 - Percubaan di 305
buah sekolah seluruh Malaysia.
1983 - Pelaksanaan penuh
di semua sekolah.
1984 - Amalan perdagangan
disisipkan dan diganti dengan Kemahiran Hidup.
1988 – Falsafah
Pendidikan Negara dinyatakan secara rasmi berbunyi
“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang harmonis dan seimbang
dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
1993 - Kurikulum Baru Sekolah Rendah
ditukar kepada Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah.
1994 - Alam Dan Manusia
digantikan dengan Sains Dan Kajian Tempatan.
Tujuan Pendidikan
Sekolah Rendah
1.
Menguasai kemahiran asas.
2.
Menguasai kemahiran berfikir.
3.
Memperoleh ilmu pengetahuan.
4.
Menghayati dan mengamalkan nilai murni.
5.
Membentuk sahsiah yang positif.
6.
Membina kemahiran sosial.
7.
Memeupuk semangat kewarganegaraan.
8.
Menanam rasa cinta akan alam sekitar.
9.
Memeupuk serta meningkatkan kreativiti dan bakat.
10.
Menyedari tentang kepentingan kesihatan dan kecergasan diri.
11.
Menyedari tentang kepentingan sains dan teknologi.
Tujuan Kurikulum
Sekolah Rendah ialah untuk membolehkan murid:
1.
Menguasai Bahasa Melayu dengan memuaskan.
2.
Menguasai kemahiran asas bertutur, membaca dan menulis.
3.
Mempunyai asas yang kukuh dalam kemahiran mengira dan menggunakan-nya dalam
menyelesaikan masalah harian.
4.
Menguasai kemahiran belajar.
5.
Bertutur, membaca, menulis dan memahami dalam bahasa Inggeris selaras dengan
kedudukannya sebagai bahasa kedua.
6.
Memperoleh ilmu pengetahuan dan sentiasa berusaha menambahkannya.
7.
Mengamalkan sikap dan perlakuan yang baik berpandukan nilai murni dan menjadikannya
asas bagi amalan hidup.
8.
Mempunyai daya kepimpinan dan keyakinan diri.
9.
Mempunyai semangat patriotisme.
10. Mempunyai pengetahuan, kefahaman, minat serta
kepekaan terhadap manusia dan alam sekitar.
11. Mengembangkan bakat, kesenian dan kreativiti.
12. Menguasai kemahiran saintifik dan teknikal.
13. Memahami, meminati, menikmati dan menyertai
aktiviti-aktiviti amal, kesenian dan rekreasi dalam lingkungan kebuadayaan nasional.
14. Menjaga kesihatan dan kecergasan diri.
15. Menguasai kemahiran serta membina minat dan
sikapyang positif terhadap keusahawanan dan produktiviti.
16. Menguasai kemahiran membaca, menghafaz dan memahami
pengertian ayat-ayat tertentu di dalam Al-Quran bagi murid Islam.
Prinsip-Prinsip KBSR
1.
Perkembangan menyeluruh.
2.
Penguasaan kemahiran asas.
3.
Pemupukan nilai-nilai murni.
4.
Pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid.
5.
Prinsip mudah ubah.
6.
Pendidikan umum untuk semua murid.
7.
Pendidikan seumur hidup.
8.
Bahasa merentas kurikulum.
9.
Penilaian berterusan.
Penekanan utama ialah Kemahiran
Asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Aspek yang tekandung
dalam kemahiran asas ialah 3M ialah kemahiran pertuturan, pendengaran,
pembacaan, penulisan serta amalan dalam penggunaan empat operasi matematik iaitu
tambah, tolak, darab dan bahagi. Penyerapan nilai-nilai murni dilakukan
secara menyeluruh melalui semua mata pelajaran. Bagi mata pelajaran Agama Islam,
pengajaran nilai-nilai murni dijalankan secara khusus.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan